De aftrap van ons eerste project is gegeven:
Wij willen een rotonde op school!
Alessia knutselde thuis alvast een rotonde en bracht die meer naar school.
In de werktijd bouwden we een eerste ontwerp.
Op school hebben we een rode ronde die met wat goede wil een rotonde kan zijn. Een van de actiepunten van ons project was 'aan Hylke vragen of we wel een rotonde op school mogen maken'. Dat mocht, maar dan moesten we haar wel kunnen komen vertellen hoeveel omwentelingen die rol nodig had om de speelplaats over te steken. Nog niet zo eenvoudig, want hoe zie je nu wanneer een cirkel helemaal rondgedraaid is?
Raven kwam met een goed idee: we merken de rotonde!
Alcoholstift vonden we geen goed idee, dus we kleefden er een stuk tape op...
... en tellen maar!
Daarmee was de kous helaas nog niet af, want eens terug in de klas was Anke daar alweer met de volgende uitdaging: we moesten het aantal omwentelingen aan Hylke laten weten... zonder de klas te verlaten! Tja, hoe pak je dat aan? Gelukkig kwamen we al snel op het idee om een briefje naar Hylke te schrijven. Zo gezegd, zo gedaan...
Enkele reizigers knutselden een cadeautje voor bij de brief...
Anderen werkten samen op een grote rol papier.
En dan? We mochten natuurlijk de klas niet uit, maar gelukkig kwam Laura net iets lenen van ons. Zij wou onze brief wel aan Hylke bezorgen! Straf gedaan van ons!
Vandaag was er de tweede meetopdracht. Hoe groot is de buitenste rand van de rotonde?
We ontdekten dat meten met een meetlat niet altijd kan.
Ook het meetlint was nog even zoeken...
... maar met een goed idee...
... en wat helpende handen kwamen we al een heel eind!
162 cm meet de buitenste rand.
En de binnenkant slechts 97!
Elke dag lukt het ons een beetje beter om de handen in elkaar te slaan en samen de klas, de school en de wereld te verkennen. Anke is alvast apetrots op ons :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten